info@farab-zist.com

مشکلات جلبک ها در منابع آب

بازدید: 422 بازدید

جلبک ها در منابع آب باعث ایجاد مشکلات متعددی می شوند. طعم و بوی نامطبوع ناشی از آزادسازی ترکیبات خاص توسط جلبک های زنده و مرده در حال تجزیه نظیر ژئوسمین و متیل ایزوبورنئول باعث مشکلات متعددی در منابع آب و سدها می شوند. جنس های مختلف جلبکی در ایجاد طعم و بو موثر هستند. مخصوصا جلبک قهوه ای فلاژل دار وابسته به جنس سینورا نقش اساسی را در این زمینه دارد. سایر جنس ها نظیر: آنابنا، آناسیستیس، و لوکس، آفانیزمنون، آستریونلا، سراتیوم، داینوبریون، اوسلاتوریا، سندسموس، اسپیروژیرا، تابلاریا، اولوتریکس نیز در طعم و بو موثرند.

مشکلات جلبک ها در منابع آبمشکلات جلبک ها در منابع آب
مشکلات جلبک ها در منابع آب

رشد شدید جلبکی می تواند تشکیل توده ها یا لخته هایی را دهد که می توانند به عنوان سدی در مقابل نفوذ اکسیژن به آب عمل کنند. این پدیده بیشتر به جلبک های سبز آبی رشته ای یا تشکیل دهنده کولونی مربوط می شود که به شکل کف در سطح تجمع می یابند و اما سایر جلبک ها ایجاد لخته می نمایند. جلبک های شناور علاوه بر ممانعت فیزیکی در اثر فساد و تجزیه به اکسیژن نیاز دارند.

توده های جلبکی شناور علاوه بر ممانعت فیزیکی در اثر فساد و تجزیه به اکسیژن نیاز دارند. توده های جلبکی مانع نفوذ نور به اعماق و در نتیجه توقف عمل فتوسنتز می شوند که در نهایت سبب مرگ ماهی ها و سایر موجودات آبزی می گردد. برخی از جلبک ها نیز با رشد زیاد در صافی های ماسه ای تصفیه خانه ها باعث انسداد و گرفتگی آنها می شوند در نتیجه طول مدت بهره برداری از فیلترها را کاهش می دهند و هزینه های شستشوی معکوس را افزایش می دهند .

مشکلات ناشی از تکثیر جلبک ها در منابع آب
مشکلات ناشی از تکثیر جلبک ها در منابع آب

برخی از جلبک ها تولید سم و باعث ایجاد سمیت می شوند که موجب مرگ گونه های متعدد موجودات آبزی می گردند. مدارکی در زمینه اثر این سموم بر انسان ها نیز گزارش شده است. تعدادی از جلبک ها نیز می توانند کیفیت خورندگی آب را تشدید نموده و باعث تجزیه و تخریب قسمت های بتونی شوند.

به این مطلب امتیاز بدهید

3.6 / 5. 7

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

6 پاسخ به “مشکلات جلبک ها در منابع آب”

    1. سلام. انواع مختلفی از جلبک ها در آب باعث ایجاد خوردگی می شوند.
      برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقالاتی با عناوین زیر مراجعه نمایید:
      The Role of Algae in Corrosion,
      Investigation of the Impact of Marine Algae on the Corrosion of Mild Steel,
      Microbial Corrosion of Metals,

    1. دو راه برای حذف جلبک از آب وجود دارد
      ۱-استفاده از مواد شیمیایی
      ۲-استفاده از فرستنده اولتراسونیک
      که استفاده از هر کدام از روش ها بستگی به عوامل مختلف دارد
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//