info@farab-zist.com

تصفیه بیولوژیکی فاضلابهای صنعتی

بازدید: 481 بازدید

روش تصفیه بیولوژیکی چنانچه به نحوه صحیح بهره برداری شود یک روش نسبتاً آسان و ارزان قیمت برای آلودگی زدایی از فاضلابهای بسیاری از صنایع محسوب می شود، البته در بسیاری از موارد نیز نمی تواند بعنوان تنها روش تصفیه مطرح باشد.

روش تصفیه بیولوژیکی چنانچه به نحوه صحیح بهره برداری شود یک روش نسبتاً آسان و ارزان قیمت برای آلودگی زدایی از فاضلابهای بسیاری از صنایع محسوب می شود، البته در بسیاری از موارد نیز نمی تواند بعنوان تنها روش تصفیه مطرح باشد.

از آنجائیکه مسئول تصفیه بیولوژیکی موجودات زنده موجود در فاضلاب می باشند تغییرات دما و کیفیت فاضلاب ، وجود مواد سمی و هر نوع تغییر یا شوک ممکن است سیستم تصفیه را مختل سازد، چون فعالیت میکروبها صرفاً در شرایط محدودی امکان پذیر است . لذا در اتخاذ این روش جهت تصفیه فاضلاب صنعتی مسائل فوق باید مورد مراقبت قرار گیرد. برای جلوگیری از ایجاد شوک انجام یکنواخت سازی یا شکل گیری از پیش تصفیه معمولاً ضروری می باشد.

تصفیه بیولوژیکی فاضلابهای صنعتی

عوامل موثر در رشد بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب

برای طراحی واحدهای تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی فراهم سازی شرایط مناسب و محیطی کنترل شده برای رشد توده میکروبی ضروری می باشد. زیرا این توده بیولوژیکی با مصرف مواد آلی باعث حذف عوامل آلاینده و تصفیه فاضلاب می شوند. مهمترین این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • درجه حرارت: عمده باکتریهای که در تصفیه فاضلاب اهمیت دارند از گونه مزوفیلیک می باشند.
  • pH: عمده میکرواورگانیسم های که در تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند در pH خنثی بهترین عملکرد را دارند.
  • مواد مغذی: علاوه بر مواد آلی موجود در فاضلاب میکرواورگانیسم ها نیاز به مواد مغذی از قبیل ازت و فسفر دارند.
  • اکسیژن مورد نیاز: میکرواورگانیسم های هوازی برای فعالیت نیاز به اکسیژن دارند. میزان اکسیژن با توجه به نوع فرآیند متغیر می باشد. کنترل شرایط زیست محیطی این اطمینان را به وجود می آورد که میکرواروگانیسم ها یک محیط مناسب برای رشد در اختیار داشته باشند. برای حصول اطمینان از رشد میکرواورگانیسم ها باید آنها برای مدت کافی در درون سیستم برای تولید مجدد باقی بمانند. این مدت زمان بستگی به آهنگ رشد میرواورگانیسم ها بوده و مستقیما در ارتباط با آهنگ سوخت و ساز و یا مصرف مواد غذایی فاضلاب است. در شرایط زیست محیطی کنترل شده مناسب، تثبیت موثر فاضلاب توسط آهنگ رشد میکرواورگانیسم ها قابل دسترسی است.
رشد بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب
رشد بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب

قابلیت تجزیه پذیری بیولوژیکی فاضلاب

برای این بتوان فاضلاب را با موفقیت به روش بیولوژیکی تصفیه کرد باید دارای مقادیر قابل توجهی مواد آلی باشد و اجزا دیگر موجود در فاضلاب نباید مانع از انجام فرآیند بیواوژیکی گردد. مقدار مواد آلی در یک فاضلاب توسط مقادیر BOD و COD فاضلاب نشان داده می شود از آنجا که BOD مقدار اکسیژن مورد نیاز میکرواورگانیسم ها جهت از بین بردن مواد آلی است و COD برای اکسید کردن مواد آلی از نظر شیمیایی (بدون در نظر گرفتن تجزیه بیولوژیکی) از این رو تفاوت میان مقادیر COD و BOD نشان دهنده مواد آلی قابل تجزیه غیر بیولوژیکی خواهد بود.

از این رو به طور مشابه نسبت COD:BOD می تواند علامتی باشد مبنی بر اینکه یک فاضلاب برای تصفیه شدن به روش بیولوژیکی چقدر مناسب است. از آن جا که مقدار آزمایش COD همیشه بیشتر از مقدار BOD است نسبت COD:BOD باید همیشه بزرگتر از 1 باشد.

قابلیت تجزیه پذیری بیولوژیکی فاضلاب
تصفیه بیولوژیکی فاضلابهای صنعتی – پکیج تصفیه فاضلاب

در هر حال مشخص شده فاضلاب های با نسبت COD:BOD معادل 3 یا کمتر را می توان به طور موفقیت آمیزی با فرآیند های بیولوژیکی تصفیه نمود. معمولا در فاضلاب های صنعتی این نسبت بسیار متغیر است به عنوان مثال در فاضلاب صنایع تولید رنگ دانه نسبت COD:BOD برابر 80:1 است. ولی در فاضلاب های بهداشتی همیشه مقدار COD حدود 2 برابر BOD می باشد.

شرکت مهندسی فراب زیست فراز با سابقه ای درخشان در امر طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی با فرآیندهای گوناگون پاسخگوی نیازهای شما در امر تجهیزات و سیستمها تصفیه فاضلاب خواهد بود.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//