info@farab-zist.com

فرآیندهای رشد چسبیده در تصفیه فاضلاب

بازدید: 395 بازدید

فرآیندهای رشد چسبیده فرايندهايي هستند که در آنها از يک محيط واسطه جامد استفاده مي شود، به صورتي که بـر روي ايـن محيط ميکروارگانيزم ها بصورت چسبيده و متصل به بستر (محيط) رشد مي يابند و با عبور جريـان حـاوي مواد آلاينده ، اين مواد جذب و تجزيه مي شوند. با عبور فاضلاب از کنار محيط واسط لايه هاي بيولوژيکي تشکيل شده ، مواد آلي توسط ميکروارگانيزم هـا جذب و تثبيت مي گردد. انواع مختلفي از فرايند رشـد چسـبيده وجـود دارد (ماننـد صـافيهاي چکنـده و RBC، IFAS، MBBR ) که هر کدام بسته به نوع بستر مصرفي و نوع جريان از هم متمايز مي گردند در این فرآیند فاضلاب ورودي وارد راکتور بیولوژیک می شود و ميکرو ارگانيزم ها بر روي بستر رشد بصورت متصل رشد مي کنند و مواد آلي محلول را حذف مي کنند.

فرآیندهای رشد چسبیده در تصفیه فاضلاب
فرآیندهای رشد چسبیده در تصفیه فاضلاب

انواع ميکروارگانيزم هايي کـه رشـد مـي کننـد بستگي به خصوصيات فاضلاب و شرايط محيطي غالب در راکتور دارند. جهت جريان ممکن اسـت رو بـه بالا و رو به پائين و يا بصورت افقي باشد و نوع بستر رشد مصرفي ممکن است شامل انواع بسيار زيادي باشد. نکته مهم درباره بستر رشد سطح ويژه آن می باشد. سطح ویژه بسترهای رشد بسته به نوع آن از 150 تا 700 متر مربع در متر مکعب می باشد.

معمولا هرچه سطح ویژه بالاتر باشد احتمال ایجاد گرفتگی در بستر بیشتر می شود. فرايند هاي تصفيه بيولوژيکي با رشد چسبيده بر حسب نوع جريان و نحوه قرار گيري بسـتر بـه انـواع مختلفي تقسيم ميشوند. جريان ورودي به راکتور ممکن است رو به بالا، رو به پـائين و يـا بصـورت افقـي باشد و بستر ممکن است بصورت ثابت و يا معلق باشد. پکینگ مدیا شناور در انجام فرآیند رشد چسبیده از ملزومات محسوب میشود.

تصفيه بيولوژيکي با رشد چسبيده
تصفيه بيولوژيکي با رشد چسبيده

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//