info@farab-zist.com

واحد اختلاط سریع در تصفیه آب

بازدید: 306 بازدید

از واحد اختلاط سریع به منظور اختلاط مواد شیمیایی با آب و توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در آب به منظور ناپایدار کردن ذرات کلوییدی استفاده می شود. این عمل در واحد اختلاط سریع و با افزودن مواد منعقدکننده به آب خام و بوسیله میکسر دور تند صورت می‌گیرد. اختلاط سریع عموما اولین فرایند تصفیه آب است. این مرحله برای اختلاط سریع و کامل منعقدکننده با آب خام ضروری است و عدم اختلاط کامل، باعث افزایش کدورت آب خروجی و ازدیاد مصرف ماده لخته ساز می‌شود.

واحد اختلاط سریع در تصفیه آب
واحد اختلاط سریع در تصفیه آب

مهم‌ترین عوامل موثر در انعقاد

نوع ماده منعقدکننده، میزان تزریق، غلظت محلول، تغییرات pH، سرعت و مدت اختلاط، درجه حرارت آب، میزان و اندازه مواد معلق و … می باشد. تاثیر عوامل متعدد بر پدیده‌ انعقاد و پیچیدگی مکانیسم‌های عمل سبب شده است که مبانی تئوریک منسجم و مورد قبول همگانی برای طراحی این واحد وجود نداشته باشد. شناخته شده‌ترین مبنای تئوریک برای برای طراحی سیستم اختلاط، بر اساس مطالعات کمپ و گرادیان سرعت می‌باشد.

زمان ماند در حوضچه‌ی اختلاط سریع (طبق نشریه 121 وزارت نیرو) کمتر از 30 ثانیه، مقادیر پیشنهادی توسط سازندگان اروپایی حدود 60 ثانیه و برخی تحقیقات جدید، زمان ماند در حد کسری از ثانیه را توصیه می‌کنند. در اختلاط توسط همزن مکانیکی، سرعت همزن‌های مکانیکی با تغییرات دبی آب، درجه حرارت، کیفیت و کدورت آب قابل تغییر است و درنتیجه سیستم در مقابل تغییرات دبی مقاوم است. معمولا بهترین راه بدست آوردن زمان ماند، سرعت اختلاط، نوع و دوز ماده منعقد کننده و pH مناسب استفاده از آزمایش جار تست می باشد.

واحد اختلاط سریع (Flash Mixer) در تصفیه آب
واحد اختلاط سریع (Flash Mixer) در تصفیه آب

به‌طور نمونه مشخصات یک واحد اختلاط سریع به صورت زیر می‌باشد:

– زمان توقف : 30 ثانیه
– گرادیان سرعت : 120 دور بر دقیقه
-نوع به هم زن : محوری
سرعت اختلاط به زمان تماس و شیب سرعت بستگی دارد:
G= (P/ (μ.V)) ½ = ((hL γ)/ (t. μ)) 1/2
G: شیب سرعت (S-1)
P: توان به‌کار رفته (وات)
V: حجم ناحیه‌ی اختلاط (m3)
hL: افت هد در اختلاط (m)
t: زماند ماند (s)
: μ ویسکوزیته آب (N S /m2)
– برای ایجاد یک اختلاط موثر، زمان ماند t در واحد اختلاط باید بین 10 تا 30 ثانیه باشد.
– شیب سرعت G : محدوده‌ی شیب سرعت مناسب در واحد اختلاط بین 100 تا 1000 بر ثانیه می‌باشد که بهترین محدوده‌ی آن بین 700 تا 1000 است.
– حاصل‌ضرب G * t : به دلیل وابستگی گرادیان سرعت به زمان ماند، هر چه زمان ماند کمتر باشد، گرادیان سرعت بیشتر می‌شود و برعکس. برای ایجاد یک اختلاط کامل، حاصل‌ضرب دو پارامتر فوق باید بین 30000 تا 60000 باشد.

اختلاط فوری در تصفیه آب
اختلاط فوری در تصفیه آب

به این مطلب امتیاز بدهید

4 / 5. 2

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//