info@farab-zist.com

تخمین میزان تولید فاضلاب بهداشتی

بازدید: 468 بازدید

میزان تولید فاضلاب بهداشتی در هر جامعه ای تابعی از میزان مصرف آب در آن جامعه است و مصرف آب نیز خود تابعی از پارامترهای مختلف اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سطح بهداشت و زندگی مردم است. بیش از 70% فاضلاب شهری را فاضلاب خانگی تشکیل می دهد. در مواقع غیر بارانی حتی بیش از 80% فاضلاب شهری فاضلاب خانگی می باشد. از روی اطلاعات مربوط به جمعیت و به دنبال افزایش مصرف آب، میزان تولید فاضلاب نیز افزایش می یابد. به دلیل وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در جوامع به ویژه در جوامع شهری و روستایی، سرانه مصرف آب نیز متفاوت خواهد بود.

میزان تولید فاضلاب بهداشتی
میزان تولید فاضلاب بهداشتی

سرانه تولید فاضلاب

بررسی ها نشان می دهد که در کشور ما معمولا متوسط سرانه مصرف آب در جوامع شهری بین 150 تا 220 و در روستاها بین 80 تا 120 لیتر در روز است که این اعداد بصورت تیپیکال می باشد و ممکن است در برخی مناطق بیشتر و یا کمتر از این مقدار باشد. سرانه تولید فاضلاب عبارت است از مقدار فاضلابی که توسط هر نفر در روز تولید می گردد. برای محاسبه سرانه تولید فاضلاب از روی میزان مصرف آب، ضریبی تحت عنوان ضریب تبدیل آب به فاضلاب تعریف می گردد. به این معنی که درصدی از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می شود و بخشی از آن در منازل شامل مصارف پخت و پز، آشامیدن، آبیاری فضای سبز، تبخیر و نشت از سیستم لوله کشی تبدیل به فاضلاب نمی شود. م

قدار این ضریب با توجه به شرایط زندگی و منطقه جغرافیایی و نوع ساختمان ها متفاوت است. مقدار ضریب تبدیل را می توان به طور دقیق و واقعی محاسبه نمود ولی از آنجا که معمولا در اکثر شهرها اطلاعات کاملی در این رابطه وجود ندارد، بر اساس تجربیات مقدار ضریب را می توان بین 70 تا 90 درصد و بطور متوسط 80 درصد در طراحی در نظر گرفت. یعنی حدود 80% از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می شود.

استفاده مجدد از پساب تصفیه شده
استفاده مجدد از پساب تصفیه شده

با توجه به روند کاهش روند بارندگی در کشورهای خاورمیانه و بخصوص کشور ایران و قرارگیری در دوران خشکسالی نیاز به استفاده از سیستمها و دستگاههای تصفیه و بازیابی پساب و فاضلاب بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. شرکت مهندسی فراب زیست فراز با تجربه های مفید و سابقه فعالیت مستمر در زمینه طراحی و تولید انواع پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی پاسخگوی نیازهای صنایع مختلف در سراسر کشور عزیزمان میباشد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در زمینه محاسبه و تخمین تجهیزات تصفیه پساب و فاضلاب با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

میزان تولید فاضلاب های صنعتی
میزان تولید فاضلاب های صنعتی

انواع روشهای کاهش غلظت فاضلاب صنعتی

کاستن غلظت مواد موجود در فاضلاب یکی از اهداف یک واحد صنعتی می باشد. کاهش غلظت فاضلاب باعث کاهش هزینه تصفیه فاضلاب می گردد. انواع روشهای کاهش غلظت فاضلاب های صنعتی به شرح زیر می باشد:

1 – تغییر فرآیند: با تغییر فرآیند می توان غلظت مواد در فاضلاب خروجی را کاهش داد. به عنوان مثال در گذشته صنایع نساجی از مقادیر بالایی نشاسته استفاده می نمودند که در نتیجه فاضلاب خروجی دارای 30 تا 50 درصد BOD بود ولی با تغییر این ماده و استفاده از کربوکسی متیل سلولز فاضلاب خروجی تقریباً بدون BOD می باشد.

2- تغییرات و اصلاح تجهیزات: تغییر تجهیزات از طریق کاستن ورود مقادیر آلوده کننده به جریان فاضلاب موثر است. به عنوان مثال استفاده از ظروف مناسب جهت تخلیه شیر سبب اتلاف شیر و ورود آن به سیستم جمع آوری فاضلاب می شود.

3- جداسازی فاضلاب ها: این عمل غلظت مواد و نیز فاضلاب نهایی یک کارخانه را کاهش می دهد. نتیجه این جداسازی معمولا دو نوع فاضلاب است. یکی با غلظت زیاد و دبی کم و دیگری با غلظت کم و دبی زیاد که فاضلاب با مقدار کم را می توان با روشهای خاص تصفیه کرد.

4- بازیافت فرآورده های فرعی: فاضلاب ها دارای فرآورده های فرعی بصورت مواد پس مانده بکار رفته در فرآبند می باشند که برخی اوقات می توان آن را بازیافت نمود. که نتیجه آن حذف حداقل بعضی از مواد است که باید دفع شوند. به عنوان مثال در کشتارگاه های صنعتی خون حاصل از کشتار جدا شده و پس از خشک کردن به عنوان خوراک ماهی و طیور استفاده می شود.

به این مطلب امتیاز بدهید

3 / 5. 2

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//