info@farab-zist.com

فرآیند IDEA در تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی

بازدید: 245 بازدید

در سیستمهای تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی از فرآیندهای مختلفی استفاده میشود. یکی از مشهورترین این فرآیندها، لجن فعال است که اصلاحات گوناگونی داشته و در بیشتر نقاط دنیا به کار گرفته میشود. یکی از اصلاحات نوین لجن فعال فرآیند IDEA (Intermittent Decanted Extended Aeration ) می باشد. این فرآیند در واقع نوع پیشرفتهای از فرآیند SBR است که مهمترین مزیت آن پیوستگی جریان در سیستم میباشد. از لحاظ اقتصادی انسبت به سیستمهای مشابه لجن فعال و حتی فرآیند SBR هزینه بسیار کمتری را دارد. از طرفی راهبری سیستم بسیار ساده تر از سیستمهای مشابه خود میباشد. از مزایای مهم دیگر این سیستم حذف ازت و فسفر میباشد. در کنار بالا بودن راندمان حذف مواد آلی کربنه این سیستم راندمان خوبی را در حذف ازت و فسفر دارا است.

طراحی و اجرای فرآیند IDEA در تصفیه فاضلاب
طراحی و اجرای فرآیند IDEA در تصفیه فاضلاب

در فرآیند IDEA امکان بهره برداری در حالت ثابت را به منظور حفظ غلظت طراحی فرآیند را میدهد که براساس دو عامل میتواند تعیین شود:

۱) بارگذاری هیدرولیکی
۲) بارگذاری آلی و نسبت

در یک سیکل ۴ ساعته فرآیند با داشتن مقدار جریان حجمی ورودی میتوان حجم حوضچه را نسبت به زمان مانند لازم در هر فاز تعیین نمود. عموماً طول به عرض حوضچه طوری محاسبه میشود که نسبت 3 به 1 حفظ شود این نسبت یک الگوی جریان پیستونی در حوضچه IDEA ایجاد میکند. براساس زمان هوادهی و درجه آلودگی فاضلاب به راحتی میتوان اکسیژن مورد نیاز روزانه را محاسبه نمود و با محاسبه آنها، قدرت دهنده ها یا دیفیوزها را تعیین کرد.

نسبت F:M پذیرفته شده برای سیستم IDEA برابر با 0.004(kg BOD5/Kg MLSS/day) میباشد. غلظت MLSS طراحی حدود 4000 mg/l میباشد. در عمل بسته به بارگذاری لجن و خصوصیات ته نشینی لجن، غلظت MLSS در دامنه 2000 تا 5000 mg/l میباشد. در طراحی واحد هوادهی استفاده از غلظت MLSS برابر با 4000 میلیگرم در لیتر حجم مناسبی را از حوض هوادهی ایجاد میکند.

شرکت مهندسی فراب زیست فراز فعال در زمینه طراحی و تولید انواع تجهیزات و فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب صنعتی و انواع پکیج تصفیه فاضلاب با ابعاد و اندازه های متفاوت مشاور و آماده ارائه خدمات میباشد.

به این مطلب امتیاز بدهید

4.5 / 5. 2

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//