info@farab-zist.com

جدیدترین روش تصفیه فاضلاب

بازدید: 460 بازدید

همانطور که جمعیت جهان در حال افزایش است، تصفیه فاضلاب نیز به طور فزاینده ای اهمیت بیشتری پیدا می کند. ما نه تنها باید روش های تصفیه آب را که میزان قابل توجه کمتری از کربن را از خودش به جا میگذارد را پیدا کنیم؛ بلکه باید روش های جدید و خلاقانه ای برای دفع مواد فرعی به جا مانده از لجن فاضلاب به جا مانده پیدا کنیم. در این مقاله به انواع جدیدترین روش تصفیه فاضلاب پرداخته ایم.

انواع روشهای نوین در تصفیه فاضلاب

با یک نگاه کلی میتوان گفت که چهار فن آوری تصفیه فاضلاب که در زیر توضیح داده میشود از جدیدترین روشهای تصفیه فاضلاب محسوب میگردد.

روشهای نوین در تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب با هیدرولیز حرارتی

فن آوری هیدرولیز حرارتی سه هدف دارد: تصفیه فاضلاب، کاهش ضایعات و محصولات فرعی و تولید بیوگاز. کارخانجات تصفیه فاضلاب در روش سنتی باید برای مقابله با مقدار زیادی لجن تولید شده در جریان روند تصفیه فاضلاب صنعتی برنامه ریزی کنند. در طرف مقابل، با سیستم هیدرولیز حرارتی لجن را به عنوان زباله تعریف نمی کنند، بلکه یک منبع ارزشمند انرژی محسوب میشود. پس از اتمام عملیات تصفیه فاضلاب و جمع آوری لجن، تولید بیوگاز آغاز می شود. لجن در مخازن بزرگ گرم و فشرده میشود. دمای مورد نیاز از 160 تا 165 درجه سانتیگراد متغیر است و فشار مورد نیاز در هر نقطه از فشار 7 تا 11 یا 12 بار است.
دو تکنولوژی هیدرولیز حرارتی وجود دارد: دسته ای یا بیوتلیس – و Exelyis.

هیدرولیز حرارتی Biothelys (Batch)

فناوری Biothelys نیاز به زمینهای بزرگی برای هر کارخانه دارد و باید هر روز مقدار زیادی از فاضلاب تامین شود تا تولید بیو گازی به اندازه کافی برای ادامه کار وجود داشته باشد. با این حال، برای شهرهای بزرگ این موضوع دور از دسترسی نیست و همچنین تولید بیوگاز می تواند دارای درآمدزایی قابل توجهی هم باشد.

هیدرولیز حرارتی Exelys

فناوری Exelys می تواند با در اختیار داشتن فضای کمتری میتواند به طور مؤثر کار کند و نیاز به حجم کمتر فاضلاب برای ادامه کاردارد. علاوه بر فناوری Exelys که نیازمند میزان بسیار کمتری از فضا برای فعالیت است، 130 درصد بیو گاز بیشتری نسبت سیستم های تولید هیدرولیز حرارتی بعدی، با استفاده از همان مقدار لجن تولید میکند. در عین مقدار دفع زباله نیز کاهش می یابد.
توسعه و ایجاد یک کارخانه Exelys گران است، اما با این حال هزینه های عملیاتی بسیار کمتری نسبت به سایر سیستم های هیدرولیز حرارتی دارد.

سلول های سوختی میکروبی (Microbial Fuel Cells)

فن آوری دیگری که به طور همزمان سه عملکرد اجرا می کند، تکنولوژی های سلول های سوختی میکروبی (MFC) از باکتری ها برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند. موضوع بسیار مهم دیگر این واقعیت است که محصول جانبی باکتری های مصرف کننده لجن فاضلاب، الکترونهایی است که می توانند به برق تبدیل شوند.
دانشمندان در حال حاضر موفق به تولید مقادیر قابل توجهی از برق در شرایط آزمایشگاهی شده اند که الکترون ها را در طی اکسیداسیون باکتری ها و انتقال آنها به یک الکترود تولید می کنند. اگر تکنولوژی MFC بتواند در مقیاس وسیعی تولید شود، سوختهای فسیلی کمتر برای تولید برق لازم خواهد بود.

تصفیه فاضلاب فوتوکاتالیستی خورشیدی (Solar Photocatalytic Wastewater Treatment)

یکی از بزرگترین موانع مربوط به تصفیه فاضلاب تصمیم گیری در مورد لجن تولید شده در طی فرآیند تصفیه است. تصفیه فاضلاب فوتوکاتالیستی خورشیدی می تواند مقدار لجن را بیش از 80 درصد نسبت به سیستم های تصفیه فاضلاب سنتی کاهش دهد.
لجن، همچنین به عنوان “محتوای ارگانیک” شناخته شده است، به دلیل یک تجزیه میکروبی – اکسیداسیون – فرآیندی به نام “تابش خورشیدی” به وضوح توسط سیستم فوتوکاتالیستی کاهش می یابد. “تابش خورشیدی یک اثر سینرژیک است، که در ترکیب با پراکسید هیدروژن، مقدار کربن در لجن را کاهش می دهد – کربن عامل اصلی در محتوای آلی است.”

فن آوری های طبیعی برای تصفیه فاضلاب

دو تا از بزرگترین منابع فاضلاب، بام ها و خیابان ها هستند. برای مثال آب پس از وقوع طوفان و سیلابها، پس از جمع آوری مقدار قابل توجهی از سموم، ضایعات ارگانیک و پاتوژن ها، مجددا به طبیعت بازگردانده می شود. اما، به جای آن میتوان اجازه نداد که فاضلاب دوباره به جریان های آبهای سطحی و زیر زمینی، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها برگردد. در همین زمینه شهرداری ها و سازمان های دولتی در سراسر جهان شروع به استفاده از فناوری های طبیعی برای تصفیه آب خود را آغاز کرده اند.

فن آوری های طبیعی شامل مواردی مانند حوضچه های رسوب، تالاب های حفاری شده با سیستم های تصفیه و فیلترهای خاکی در مقیاس بزرگ می باشند. با كاهش فرار آب ناشی از طوفانها و بارندگی ها و پاكسازي جامدات و ميكروب ها در يك فيلتر طبيعي، آب آزاد شده به طبیعت بسيار پاكتر خواهد بود.

انواع کارخانه تصفیه فاضلاب

شرکت مهندسی فراب زیست با تجربه چندین ساله در امر طراحی، تولید، و ارائه انواع تجهیزات و سیستمهای تصفیه و بازیافت آب و فاضلاب از فعالترین شرکتهای حاضر در این حوزه میباشد. از اصلی ترین تولیدات این شرکت میتوان به طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب اشاره کرد. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی از سیستمهای تصفیه مدرن و بسیار مقرون به صرفه برای استفاده در انواع صنایع محسوب میشود.

به این مطلب امتیاز بدهید

4.3 / 5. 6

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

7 پاسخ به “جدیدترین روش تصفیه فاضلاب”

  1. سلام. من یک کارگاه بازیافت ضایعات پلاستیک دارم که نیاز به شستشو داره ماهیانه ۲۵ تن تا سی تن برای این تناژ چه دستگاه تصفیه ای میشه راه اندازی کرد ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام و وقت بخیر. سلام
      چه نوع ضایعات پلاستیکی رو بازیافت می کنید؟
      بطری های نوشیدنی؟
      ظروف؟
      برای اطلاعات کامل لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید. 02188775033

  2. سلام. بله. انواع سیستمهای تصفیه فاضلاب جزو خدمات شرکت هست.هزینه و زمان براساس پروژه متفاوت هستش. لطفا با کارشناسان فنی تمای بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//