info@farab-zist.com

نوترینت های مکمل در تصفیه فاضلاب صنعتی

بازدید: 262 بازدید

در تصفیه فاضلاب بهداشتی، حذف نوترینت ها فرآیندی است که کم کم به یک نیاز متداول تبدیل می گردد اما در تصفیه فاضلاب برخی صنایع نتها نیازی به حذف نوتریت های نمی باشد بلکه برای حفظ فرآیند بیولوژیکی نیاز است که به فاضلاب ورودی نوترینت به عنوان مکمل اضافه شود. یعنی میزان بار آلی فاضلاب بالا بوده و میزان ازت و فسفر در آن کم می باشد در این شرایط برای حفظ فرآیند بیولوژیک و تامین نیاز میکرواورگانیسم ها نیاز است که از مکمل های ماکرونوتریت هایی مانند ازت و فسفر استفاده شود.

نوتریت های مکمل در تصفیه فاضلاب
نوتریت های مکمل در تصفیه فاضلاب

مواد شیمیایی که معمولا به عنوان مکمل نیتروژن و فسفر استفاده می شوند اوره و اسید فسفریک می باشند. این مواد معمولا پس از پیش تصفیه فاضلاب و قبل از ورود به راکتور بیولوژیکی به فاضلاب تزریق می شوند. در مواردی که بحث هزینه و مدیریت مواد شیمیایی وجود دارد در صورت دست رسی می توان فاضلاب صنعتی را با فاضلاب بهداشتی مخلوط کرد تا فاضلاب یکنواخت تری با توجه به نسبت BOD:N:P بدست آید. در مواردی علاوه بر استفاده از ماکرونوتریت ها نیاز است از میکرونوتریت مانند Mg، Fe، Ca، K، Mn و …. استفاده شود. به عنوان مثال در فاضلاب صنایع شیمیایی برای تکمیل شدن نیاز به منیزیم دارند تا در نهایت به ایجاد لجن های دانه ای شکل یا فلوک های با چگالی بیشتر تبدیل شوند.

این عمل امکان بهره بردای بهتر فرآیندهای بی هوازی را در چرخه تصفیه فراهم می سازد. علاوه بر ماکرو و میکرو نوترینت ها افزودنی های بیوکاتالیزور امروزه قابل دسترس هستند این افزودنی ها معمولا حاوی مخلوط هایی از آنزیم، مواد جامد باکتریایی خشک و احتمالا محصولات جانبی تخمیر باکتریایی می باشند. این مواد باعث بهبود عملکرد فرآیندهای بیولویکی و افزایش کیفیت پساب خروجی می شود.

به این مطلب امتیاز بدهید

5 / 5. 1

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
//